Mindfulness training MBCT

Een praktische training voor mentale gezondheid.
‘Gerichte aandacht, aan het moment van nu, zonder te oordelen’.
Dit vermogen trainen en aanleren is het doel in de Mindfulness training.
Het resultaat is:  meer energie, veerkracht, innerlijke rust en focus.
In de 8- weekse klassieke Mindfulness training leer je stapsgewijs opmerkzaam te zijn; je bewust te zijn van wat er zich voordoet in je geest en lichaam, zonder hierover te oordelen. Daardoor leer je je lichamelijke en geestelijke reacties beter kennen en accepteren.
Dit geeft ruimte, geeft je keuzemogelijkheid en perspectief.
Ongezonde reactiepatronen leer je doorzien en kun je gemakkelijker loslaten of laten gaan.
In de Mindfulness is er aandacht voor wat je als plezierig ervaart, maar ook voor wat je als onplezierig, onaangenaam, of als pijnlijk ervaart.
Vooral het pijnlijke en onplezierige is waar we in het dagelijks leven regelmatig te weinig aandacht aan schenken.
Vaak omdat het ons niet uitkomt, er geen tijd voor denken te hebben, ons er geen raad mee weten en het daardoor gaan vermijden. Gevolg kan zijn dat we uiteindelijk in een burn-out terecht komen, depressief raken of andere klachten ontwikkelen.
Juist ook het ‘kunnen zijn’ met het onaangename geeft evenwicht en rust.

Mindfulness is een bijzondere manier van omgaan met alles wat er op ons afkomt;
stress, moeilijkheden, maar ook met de leuke dingen van het leven.

Voor wie:
Voor iedereen, jong en ouder die een actieve bijdrage wil leveren aan zijn of haar mentale – en fysieke gezondheid.
Voor mensen die meer zelfkennis willen ontwikkelen, meer bewustzijn, rust en veerkracht.
Voor mensen die anders willen omgaan met klachten: bij piekeren, stress, slapeloosheid, angst, vermoeidheid, depressieve klachten, verslavingsgewoonten, geestelijke en lichamelijke onrust,  burn out, een negatief zelfbeeld, chronische lichamelijke (pijn)klachten.
De training kan, met uitzondering van mensen met ernstige psychische klachten (trauma, psychose), door iedereen worden gevolgd; je hoeft geen directe klachten te hebben of ervaring met meditatie. Wel vraagt het inzet en de bereidheid om thuis te oefenen.

Achtergrondinformatie:
Mindfulness is een vertaling uit het Sanskriet van het woord Vipassana, wat betekent: “de dingen zien zoals ze werkelijk zijn”.
In het Nederlands vertaald met: aandachttraining. Oorspronkelijk is Vipassana een eeuwenoude Boeddhistische meditatievorm, die is aangepast
voor beoefening in onze Westerse samenleving en reguliere Gezondheidszorg.
Jon Kabat-Zinn, een Amerikaans micro- bioloog heeft de training Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) ontwikkeld en geïntroduceerd.
Daarna is er ook een variant met cognitieve gedragstherapie ontwikkeld die tegenwoordig algemeen in de Geestelijke Gezondheidszorg wordt aangeboden als Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT). Dit is de z.g. klassieke Mindfulness training.
Deze 8- weekse training heeft een eigen specifieke opbouw. Er is inmiddels veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van de training. Deze onderzoeken wijzen uit dat Mindfulness zorgt voor een hogere kwaliteit van leven, positieve veranderingen teweeg brengt in
cognitief en neurobiologisch functioneren en een positief effect heeft bij angst en depressieve klachten, piekeren, vermoeidheid e.a. klachten.

Links:

Mindfulness werkt écht (bij angst en depressie) Mindfulness geeft nieuwe levenslust bij chronische onverklaarde klachten Mark Williams talks about Mindfulness & stress (YouTube) Interview Jon Kabat-Zinn (YouTube)

Een mindfulness training iets voor jou?

Neem dan nu vrijblijvend contact op